Marketing stratégia - A tudatosan felépített marketing alapkérdései

Marketing stratégia – A tudatosan felépített marketing alapkérdései

Ma már annyi marketingeszköz áll rendelkezésünkre, s oly sokrétűvé alakult a marketing folyamata, hogy minél pontosabban meghatározzuk a célunkat, annál biztosabb a siker. A marketing stratégia tervezésekor figyelembe kell vennünk a bonyolult és folyton változó piaci- és vásárlói szokásokat, ezen belül is a célközönségünkre jellemző, minél részletesebb információkat, statisztikákat is aprólékosan elemeznünk kell.

Rengeteg kérdés van, melyekkel behatóan foglalkoznunk kell, ha vállalkozásunk marketingjét tudatosan szeretnénk felépíteni.

A marketing stratégia tervezésének alapvető kérdései

Mit akarunk elérni a marketing segítségével?

Ez a kérdés a legfontosabb, ugyanis egészen más stratégiára és marketing eszközökre, csatornákra lesz szükségünk, ha pl. webáruházat üzemeltetünk, mint amikor a cég brandjét szeretnénk erősíteni.

Kik a célcsoportunk (életkor, nem, hobbik, végzettség, aktivitás, lakóhely, vásárlási szokások, stb..) ?

Milyen a piaci környezet?

A második legfontosabb kérdés, hiszen alapjaiban határozza meg, hogy pl. milyen intenzív marketingre lesz szükségünk. Más marketingre lesz szükségünk, ha már ismert terméket szeretnénk forgalmazni és megint más, ha új terméket vagy szolgáltatást akarunk bevezetni. A marketing stratégia tervezés lényegi eleme a költségvetés.

Milyen eszközeink, erőforrásaink állnak rendelkezésünkre marketing költségekre?

Ez is lényeges kérdés, hiszen a legprecízebben megtervezett marketing sem hozhat sikert, ha a fiókban pihen, mert nincs rá keret, hogy megvalósítsuk. A tervhez képest csak részlegesen kivitelezett marketing pedig sokat veszít az erejéből, ha véletlenszerűen választjuk ki azt az marketing eszközt, amit még  meg tudunk finanszírozni. Mindig van olyan megoldás, ami a jelenlegi lehetőségeinkkel arányosan sikert eredményezhet, csak okosan kell kiválasztani hozzá a marketing eszközöket ügyelve arra, hogy ha lassabb lépésekkel is, de a kitűzött cél felé haladjunk.

A kitűzött célunk és a lehetőségeink közötti hidat hogyan szeretnénk áthidalni?

Az előző kérdéshez kapcsolódva: át kell gondolnunk, hogy az eredeti, átgondolt tervünkhöz szükséges költségeket hogyan tudjuk előteremteni? Milyen forrásokat tudnánk átcsoportosítani, vagy milyen új forrásokra tehetnénk szert?

Ha kis költségvetéssel indulunk, érdemes megvalósítási ütemtervet is készítenünk, időszakonként kalkulált költségekkel, hozzárendelve az új marketing eszközöket, amiket már tudunk finanszírozni.

Ha mindvégig a terv mentén haladunk, lépésről-lépésre eljutunk a sikerhez!

Mely marketingeszközökkel tudunk leghatékonyabban dolgozni, s melyek illeszkednek leginkább cégünk működéséhez?

A megfelelő marketing eszközök kiválasztásánál érdemes átgondolnunk, hogy célközönségünket hol találjuk meg, hol és hogyan tudunk velük a leghatékonyabban kommunikálni? Csak néhány példa:

  • a közösségi oldalakon vannak leginkább jelen
  • szakmai újságokat olvasnak
  • expokat, kiállításokat látogatnak
  • az interneten böngésznek gyakran
  • előnyben részesítik a személyes találkozókat
  • stb…

Az itt adott válaszok alapján már látjuk, hogy a személyes találkozókra fektessük a marketing gerincét, vagy inkább az online marketing lesz a megfelelő számunkra, vagy a nyomdai marketing eszközöket részesítsük előnyben. Ma már a leggyakoribb mindezek vagy ezekből több lehetőség kombinációja.

Néhány további kérdés, ami segíthet egy valóban tűpontos irányokat előrevetítő stratégia megtervezésében és a megvalósításban is

  • milyen módszerekkel szeretnénk régi vásárlóinkat megtartani?
  • hogyan szeretnénk új vásárlókat szerezni?
  • régi és új vásárlóinkkal a kapcsolattartást hogyan oldjuk meg?
  • mik a legerősebb termékeink, szolgáltatásaink?
  • van-e statisztikánk, melyekkel az ügyfeleink elégedettségét, igényeit és szokásrendszerét tanulmányozhatjuk folyamatosan?
  • milyen kapcsolódásunk van a marketing eszközeink, az értékesítési módszerünk és a vásárlói élmény között?
  • milyen marketingeszközökre kívánjuk építeni a teljesítménynövelést, az új vevők elérését, a meglévők megtartását?
  • mely marketingfeladatokat kire bízunk majd?
  • munkatársaink alkalmasak-e a rá osztott marketing munkafolyamatra vagy inkább bízzunk meg külső szakembert?
  • hogyan motiváljuk kollégáinkat és milyen módon válasszuk ki a megfelelő embereket magunk köré?