
Mobil applikáció vagy weboldal? Melyik jobb vállalkozása számára?
Mit gondol, melyik szerez magának nagyobb teret az üzleti piacon? A mobil applikáció vagy pedig a weboldal? Az tény, és való, hogy jó ideig a weboldalak jelenléte volt nagyon elterjedt. Amikor beköszöntött az okostelefon korszak, nagyjából 10 évvel ezelőtt a mobilhasználat elkezdett teret hódítani magának. Ma már a weboldalak 60%-át mobilról nyitják meg: de már évek óta 50% felett van ez az arány. Az online tranzakciók 40%-a mobilról történik.
Habár mindez jól szemlélteti a mobil eszközök térhódítását, a kérdés mégis az: milyen előnyei vannak egy mobil applikációnak egy weboldallal szemben? Ugyanis, mindkettőt lehet arra használni, hogy erősítsük a céges imázsunkat, mégis érdemes azt végig gondolni, hogy melyek a pro-kontra érvek. Ez segíthet hozzá minket ahhoz, hogy mérlegeléskor eldöntsük, mit szeretnénk pontosan használni az üzleti tevékenységünk során.
1. Gyorsaság kérdése mobil applikáció esetén
Hallottál már a gyorsítótárazás fogalmáról? Ennek az a lényege, hogy amikor meglátogatunk egy weboldalt, akkor a mobilunk/számítógépünk lementi annak egy tartalmát annak érdekében, hogy a következő látogatáskor a mobil eszközről kelljen azokat a fájlokat lekérni a szerverről.
Ennek az az oka, hogy a saját eszközünkön tárolt fájlok használata mindig gyorsabb, mintha internetet használnánk, és ez különösképpen igaz lehet mobilok esetén, a kisebb sávszélesség miatt. Akárhogy is nézzük, ez mindig leszögezhető: egy mobil applikáció gyorsabban fog működni, amennyiben az nem használ internetet, bizonyosan.
2. Offline elérhetőség
Mindenképp a mobilos alkalmazások mellett szól az az érv, hogy amennyiben nincs internet, akkor is használhatók, amennyiben nem kifejezetten igényelnek internet hozzáférést. A weboldalak esetén ez nincs így: amint megszűnik a csatlakozás, azonnal használhatatlanná válik az egész oldal.
3. Mobil applikáció és a flexibilitás
Olyan téren, hogy melyikkel lehet flexibilisebben dolgozni, nehéz lenne egy konkrét álláspontot megfogalmazni. Weboldalak esetén is rengeteg architektúra, valamint keretrendszer létezik, és más a kettőnek a célja: kicsit mást várhatunk el egy mobil applikációtól, mint egy weboldaltól.
Mi már készítettünk olyan webes applikációt, amely leginkább mobilon volt használva: teljes mértékben úgy funkcionált, mint egy mobil app. A weboldal úgy volt elkészítve, hogy kisebb kijelző méreten a különféle menük, panelek ennek az elvárásnak feleljenek meg.
Abban az esetben, ha egy olyan alkalmazást szeretnénk, amelyet leginkább mobilról akarunk használni, akkor jobb ötlet lehet kifejezetten mobil alapú alkalmazást készíteni. Természetesen vannak nagyon jó frontend keretrendszerek, amelyekkel látványos dolgokat lehet elérni weben, viszont összességében véve nem olyan jók, mint a kifejezetten mobil fejlesztéskor használt eszközök.
4. Értesítések küldése
Valójában mindkettő kiválóan alkalmas lehet arra, hogy a minket követő felhasználókat újdonságokkal, értesítésekkel lássák el.
Weboldalak esetén lehetőség van az úgynevezett Push Noticiation-re, amely annyit jelent, hogy amikor egy oldalra érkezünk, akkor egy felugró ablak megkérdezi tőlünk, hogy szeretnénk-e az oldaltól értesítéseket kapni. Abban az esetben, ha erre rákattintunk, akkor rendszeresen meg fog jelenni az ablakunk jobb alsó sarkában egy kis címke, amely az éppen aktuális, küldött üzenetet közli. A Push Notificationok hátránya, hogy mindig akkor kapjuk meg őket, mikor küldik számunkra.
Mobil applikációk esetén is van lehetőség hasonló értesítések küldésére, ez az App Notification funkción keresztül válik lehetővé. Az App Notification lényege, hogy ezek akkor jelenik meg, amikor az adott applikációt mi magunk nyitjuk meg. Illetve, használhatunk itt is Push Notification-t.
5. Márkaépítés és a mobil applikáció
A márkaépítés nagyon fontos része minden egyes cégnek, aki ki szeretne tűnni a többiek közül, és óriási profitot szeretne magának: egy márkáért akár többszörös árat is képesek fizetni a felhasználóik.
A mobil applikáció kétségtelenül hozzájárul ehhez, ugyanis. ha a felhasználóink éppen a mobil eszközüket böngészik, akkor az alkalmazásaik között ott fogják találni a minket leíró logót, és jellegzetes stílusunkat.
Ezen felül, egy mobil applikáció teljes mértékben a márkánk köré épülhet. Weboldalak esetén sokkal több különféle konvenciót kell betartani, így a lehetőségeink is rosszabbak lehetnek.
Ami a weboldalak mellett szól, az az, hogy azokat megoszthatják különféle közösségi médiákban, így az több emberhez juthat el. Könnyebben szereznek tudomást rólunk az emberek.
6. Költséghatékonyság
Természetesen nem lehetne mindenre kiterjedően általánosítani, a konkrét árak mindig igény, specifikáció, és projekt függők. Általánosságban véve azonban elmondható, hogy több pénz egy mobil applikációt elkészíteni, mint egy weboldalt.
Egy kisebb, egyszerűbb bemutatkozó weboldal ára 100-150 ezer forint körül mozoghat, míg egy egyszerűbb mobil applikáció is könnyedén elérheti a milliós nagyságrendet..
Android, vagy iOS?
Manapság két nagyon elterjedt operációs rendszer létezik: ez a Google Androidja, és az Apple iOS operációs rendszere. Természetesen figyelembe kell vennünk egy esetleges applikáció megrendelés leadásakor, hogy melyik platformon lévő felhasználókat szeretnénk kiszolgálni.
Abban az esetben, ha mindkét felhasználóbázist ki szeretnénk szolgálni, a cross-platform alkalmazásfejlesztés lehet a megoldás: ugyanis az elkészített applikáció mindenhol futni fog, viszont kevesebb esélyünk lesz flexibilitás terén.
Mi alapján mérlegeljünk?
Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy mi alapján próbáljuk meg eldönteni, hogy mobil applikációt, vagy pedig weboldalt rendeljünk. Illetve, hogy szeretnénk-e a meglevő oldalunk mellé appot készíttetni. A legtöbb esetben az utóbbi a kérdés, ugyanis akik annyira komolyan veszik az üzletüket, hogy applikációt rendeljenek maguknak, azok általában rendelkeznek egy jóval olcsóbb online arculattal is.
Abban az esetben, ha a cégünk rendszeres, és aktív tevékenységgel rendelkezik, akkor megfontolandó, hogy ruházzunk-e be az utóbbiba. Kisvállalkozások számára általában véve kevésbé kifizetődő ilyet készíteni, közepes- és nagyobb méretű cégeknek is akkor éri meg ebbe beruházni, amennyiben a tevékenységi körük ezt indokolttá teszi.
Ha érdeklődik egy saját mobil applikáció fejlesztése iránt, keressen minket elérhetőségeink egyikén!
A cikk szerzője partnerünk, a Gremmedia.hu
Ha tetszett Önnek ez a bejegyzés, kedvelje Facebook oldalunkat.