Milyen a jó webdesign? Mitől lesz hatékony?

Milyen a jó webdesign? Mitől lesz hatékony?

Általában mindenki, aki honlapkészítést tervez, először tájékozódik a legújabb webdesign trendek, színvilág, látvány, honlap elrendezése stb… felől. Nyilván „nem szakemberként” könnyen lehet, hogy egy olyan stílusba szeret bele, amelyik nem lenne kifejezetten előnyös azon a területen, ahol ő tevékenykedik.

Ebben az esetben nagy felelőssége van a webdesignernek, aki szakmai tudásával segíthet megfelelő stílust, megjelenést javasolni, ami szintén elnyeri ügyfele tetszését és sokkal eredményesebbé teszi a majdani weboldalt.

Sokan nem tudják elképzelni, amikor a webdesigner elmondja, mit javasol, hogy az majd hogyan is fog megjelenni a monitoron. Erre kiváló megoldás a javasolthoz hasonló stílusú weboldalak bemutatása, illetve látványtervek készítése saját anyag felhasználásával. Ez mindkét fél dolgát megkönnyíti a későbbiekben, elkerülhetjük a kivitelezés alatti többszöri módosítást.

Mire figyeljünk a webdesign tervezésekor?

A webdesign tervezése során vannak olyan szempontok, melyek pontos meghatározása nélkül nehéz lesz egy harmonikus, élvezetes vizuális látványt nyújtó, ugyanakkor hatékony honlapot készíteni. Segítségképpen összegyűjtöttük a minőségi webdesign-hoz szükséges legfontosabb alapelveket:

Mi a weboldal elsődleges célja?

A készülő weboldal elsődleges célja alapjaiban határozza meg a webdesign tervezését és a tartalmak létrehozását is, hiszen ne feledjük: a szöveges tartalom nem csak információt szolgáltat, egyben a design része is, vizuálisan fontos, hogyan jelenik meg.

A „nulladik „ és egyben kihagyhatatlan lépés webdesign tervezésekor: a célok meghatározása

Melyek lehetnek az elsődleges célok?

  • Márkaépítés
  • Értékesítés
  • Online jelenlét erősítése
  • Interakciók, leadek generálása értékesítés
  • Egyéb célok vagy ezek kombinációja

Brandet erősítünk? Márkát építünk?

A cég brandjének erősítése minden esetben fontos. Amennyiben saját márkás termékünk van, vagy  pl. egy új márkát kívánunk bevezetni az új weboldallal, nagyon fontos, hogy alaposan feltérképezzük az adott márkára jellemző alapvető információkat. (márkaértékek, milyen személyiségű emberek lehetnek célközönségünk tagjai, mi az márka üzenete, vannak-e esetleg arculati kötöttségek. (pl. levédett márka)

Az értékesítés a fő szempont?

Ha az értékesítés a fő célunk, kiemelten fontos a célközönség igényeinek alapos ismerete ahhoz, hogy a lehető legszemélyesebb módon tudjuk megszólítani őket. Minél inkább érzik célcsoportunk a személyének szóló kommunikációt, annál nagyobb elkötelezettséget – és persze profitot-  érhetünk el. A vizuális élmény lesz az első benyomás, tehát nem ronthatjuk el!

A jó webdesign ugyanolyan fontos, mint személyes találkozáskor az előnyös megjelenés. Szerencsés esetben megfog, a tartalom pedig megtart, azaz a két dolog csak együtt hozza a várt eredményt.

Amire még nagyon figyelnünk kell, az a piaci versenytársaink online megjelenése, marketing tevékenysége. Mitől tudunk jobbak, mások, eredményesebbek lenni? Hogyan kommunikálnak? Hol hirdetnek és milyen intenzíven? Tudunk-e versenybe szállni velük vagy inkább más utakon kell elérnünk a sikert? Mindent meg kell tudnunk, amit csak lehet saját sikerünk érdekében.

Néha egy-egy megdöbbentő ötlettel találhatunk olyan rést a pajzson, amivel jelentős versenyelőnyre tehetünk szert! Ehhez azonban nagyon okosan, kreatívan, céltudatosan kell megterveznünk weboldalunkat, hiszen online marketingünk zászlóshajójáról van szó!

Vizuálisan átlátható, letisztult design

Attól, hogy weboldalunk látványa lenyűgöző, modern, arra is szükség van, hogy logikusan elrendezett is legyen. Hiába a gyönyörű képek, a briliáns szöveg, ha pl. lassan töltődnek be a túl nagy képek, vagy pl. rendelnék, de nem találok gombot, ahol megtehetném.. Ilyen esetben a reakció azonnali – elhagyom az oldalt, a kosár üres marad.

A webdesign elemeket elemeket úgy kell tervezni majd kialakítani, hogy látogatónk megérkezésekor egy átgondolt rendszert lásson, ahol könnyen kiigazodik, mindent megtalál, miközben szépen vezetjük őt mindvégig.

Minden weboldalon vannak olyan elemek, amelyek céljaink függvényében sokkal fontosabbak, mint a többi elem. (pl. kapcsolatfelvételi űrlapok, árajánlatkérés, webáruházak esetében pedig a „Kosárba” gomb”stb.). Ezeket a számunkra fontos elemeket vizuálisan úgy kell kialakítanunk, hogy kiemelt figyelmet kapjanak, azonnal megtalálhatóak legyenek.

A vizuális hierarchia tehát az elemek elrendezése, fontossági sorrendben. Ezt a méret, szín, képek, kontrasztok, tipográfia, térközök, elrendezés, textúra és stílus tudatos használatával lehet elérni. A vizuális hierarchia egyik legfontosabb funkciója a fókuszpontok létrehozása, aminek segítségével ki tudjuk emelni a látogatók számára a legértékesebb információkat.

Webdesign és a szöveges tartalmak – Olvashatóság és a tartalmak vonzó látványa

Látogatóink célja az információszerzés, ezért, ahogy feljebb már írtuk, figyelmet kell fordítanunk a szöveges tartalmak tetszetős kialakítására is. Az oldalon eltöltött idő fontos keresőoptimalizálási szempont. Ha látogatóink sok és érdekes információt találnak nálunk, szívesen és több időt fognak eltölteni a honlapon.

Olvashatóság szempontjából a címsoroknak óriási szerepük van, itt a főcímek és az alcímek egyaránt fontosak. Ezek a kiemelések, tagolások, felsorolások könnyen olvashatóvá teszik a szövegeket, élvezetesebbé teszik az olvasást. Érdemes kerülnünk a bonyolult, túl összetett, hosszú körmondatokat, a nem közismert szakszavakat, rövidítéseket.

A könnyű olvashatóság másik fontos feltétele a megfelelő betűméret és betűtípus. A céges arculati elemeket érdemes figyelembe vennünk az egységes arculat kialakításához, de nem biztos, hogy mindenáron érdemes ragaszkodnunk hozzá. Célunk az, hogy minden eszközön hibátlanul jelenjen meg weboldalunk összes eleme. Szerencsések a jól olvasható betűtípusok (webfontok), ezek garantálni fogják a hibátlan látványt. A javasolt betűméret pedig min. 16.