Ki az online marketinges? Melyek a legfőbb feladatai?

Ki az online marketinges? Melyek a legfőbb feladatai?

Ki az online marketinges szakember? Jellemzően milyen területekhez kell, hogy értsen? Mennyit kereshet meg?

Manapság mindenhol csak erről olvasni: mennyire felfutott világunkban a webfejlesztés, és az online marketing. Tény és való, hogy nem kevés pénzt kereshet meg valaki, amennyiben megfelelő szinten ért weboldalak, webáruházak készítéséhez, vagy pedig különféle online kampányok menedzseléséhez.

Talán valaki arra kíváncsi, hogy pontosan miből is áll egy online marketinges munkája. Mit foglal magában ez a szakma? Kinek való, milyen kompetenciákat igényel? Mennyire könnyű elindulni manapság online marketingesként? Pontosan milyen lehetőségeink lennének, és hogyan tanulhatnánk ki az online marketing világát?

Ki az online marketinges?

A marketing egy nagyon sokrétű, és szerteágazó fogalom, de még akkor is igaz ez, ha az online marketingre szűkítjük le a kérdést.

Online marketinges személynek tekinthető minden olyan ember, aki képes lehet különféle kampányok lebonyolítására, ebbe rendszerint a keresőoptimalizálás (SEO), a Google Ads, E-mail marketing, valamint közösségi média platformok tartoznak bele (Facebook, Instagram). Értenie kell a honlapok technikai optimalizálásához, a reklámszövegek írásához, és még sok minden máshoz.

Fontos, hogy képes legyen egyaránt menedzselni hosszú, és rövidtávú marketing stratégiákat. Sokszor igényként kerül fel egy vállalat, vagy cég márkázása, tudnia kell, hogy mik a leghatásosabb branding eszközök.

Mindenkinek, aki online marketinggel foglalkozik, tudnia kell a vetélytársak kompetenciáit felmérni, és ehhez igazodni. Éppen ezért, butaság lehet azt mondani, hogy „rendeld meg a fix csomagunkat, és az első helyre kerülsz a Google keresőjében” – a siker attól fog függeni, hogy mások mennyire veszik komolyan ezt a tevékenységet.

Mindebből azért érezhető, hogy nem olyan egyszerű feladatról lenne szó. Magát a keresőoptimalizálást például már egy külön szakmaként szokták emlegetni, és teljesen máshogy kell egy Facebook kampányt lebonyolítani, mint egy Ads kampányt. Egy jó online marketinges minimum egy olyan, elfogadható szinten ért mindenhez, hogy meg tudja tippelni, hogy egy vállalat, cég esetében mire lenne érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni.

Milyen online marketinges válhat belőlem?

Talán azok az emberek némileg bizonytalanabbak ilyen téren, akik a való életben kevésbé tudtak érvényesülni. Soha nem voltak eléggé határozott kiállásúak, vagy még nincs tapasztalatuk az értékesítés terén.

Az igazság az, hogy ez egy teljesen más szakma, és másfajta megközelítést igényel, mint azt sokan gondolnák elsőre. Habár az értékesítés és a marketing egy külön fogalom, az online világban ez a két fogalom kicsit összefolyik. Egy online marketingesnek együtt lehet a feladata, hogy a megfelelő csatornákra terelje az embereket, és az, hogy eladjon egy profin kialakított felülettel.

Egy valódi értékesítőnek tisztában kell lennie egy ügyfél pszichológiai állapotával, és élőben, spontán kell tudnia kezelni az emberek kifogásait. Egy online marketingesnek legtöbbször ezzel szemben egy jól átgondolt kampányt, és landing oldalt kell kialakítania, tehát bőven van idő arra, hogy mindent előre kigondoljon.

Mit mondhatunk az online marketing területeiről?

Korábban már volt egy kisebb felsorolás ezzel kapcsolatban, mégis érdemes lehet egy picit a konkrét eszközökre, és kompetenciákra kitérni. Melyek lennének ezek?

E-mail marketing

E-mail marketing - Ki az online marketinges?

Sokan kicsit kételkedve néznek az e-mail marketingre manapság, és úgy gondolják, hogy leáldozóban van a pályája. Nos, ami azt illeti, a kimutatások, és a statisztikák szerint 42:1 ROI indexxel bír, ami a legmagasabb az összes online marketing eszköz közül.

Igazából nem csupán a fizetett hirdetések számíthatnak bele ebbe (ilyet is lehet csinálni), hanem az egyszerű e-mail marketing is: a feliratkozott személyeket levelekkel bombázzuk. A statisztikák szerint a megfelelően személyre szabott e-mailek sokkal jobban teljesítenek a különféle mutatók szerint, tehát elsőre nem olyan könnyű feladat, mint gondolnánk.

SEO

SEO

A keresőoptimalizálás ahhoz segíthet hozzá minket, hogy a weboldalainkat bizonyos kulcsszavakra a Google találati listáján jó helyre hozzuk fel. Sok ember elbukik a türelmesség próbáján: sokszor rengeteg energiát kell befektetni ahhoz, hogy az eredmények látszódjanak, és ehhez is minimum három hónapra van szükség.

Ezen felül, ne felejtsük el: ha valamit nem jól csinálunk, akkor az nem fog látszani azonnal. Ha várunk egy pár hónapot, és nem jönnek az eredmények, akkor természetesen korrigálhatunk a stratégiánkon, de ez is időbe fog telni, mire hatásos lesz.

Google AdWords

A Google Ads lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra fizetünk, és cserébe a weboldalainkat előrébb sorolják a találati listákon. Amennyiben kattintást kapunk, akkor természetesen a megfelelő oldalainkra kerülnek a felhasználóink, ahol eladni szeretnénk, de cserébe viszont egy adott összeget levon tőlünk a Google.

Ha elsőre nem tűnik nehéznek, az szimpla tapasztalati tény, hogy ha valaki nem ért hozzá, akkor gyorsan el fogja szórni a pénzét. Lehet területileg szegmentálni, meg kell találni a megfelelő kulcsszavakat, és meg kell tudni tippelni, hogy ezekre mennyit lenne érdemes fizetni.

Az Ads ara kiváló lehetőség, hogy az éppen frissen indított honlapokat azonnal a kereső élére juttassuk, de később is hatásos lehet.

Közösségi média marketing online marketinges szemmel

Mindenkinek elsőre ez juthat eszébe: legyünk ott minden egyes közösségi médiában aktívan. Hiszen, így hatalmas előnyre tehetünk szert szinte mindenkivel szemben.

Nem véletlen, hogy a legtöbb cég nem ezt a stratégiát alkalmazza. Gondoljunk csak bele, hogy milyen hatalmas erőfeszítést okoz az újdonságainkat minden egyes oldalon promotálni, és hirdetni. Válaszolni az érkező üzenetekre, kommentekre, és a többi. A legtöbb cég maximum 1-2 csatornán foglalkozik ezzel aktívan, és ez nem minősül hibának.

Ebből adódóan, meg kell találnunk azt a közösségi platformot, ahol a márkánkat építeni szeretnénk. Alapvetően tisztában kell lennünk azzal, hogy melyik közösségi média mire való: egyformán lehet hatásos a LinkedIn, a Facebook, vagy a Twitter-ha jól használjuk, és tudjuk, melyiket lenne érdemes.

Konverzió optimalizálás

A konverzió optimalizálás már nem eszköznek, inkább kompetenciának fogható fel: minden egyes eszköz esetén fontos, hogy a lehető legnagyobb konverziót (feliratkozót, üzenetküldőt, visszahívót, megrendelőt) érjük el. Hiszen, hiába érkeznek az emberek a különféle oldalainkra, ha ott nem tesznek semmit.

A konverzió sikeres optimalizálásához szükséges az úgynevezett landing oldal profi kialakítása, mikor az emberek megérkeznek oda, és megpillantják az ajánlatunkat, minél nagyobb késztetést érezzenek arra, hogy cselekedjenek.

Kommunikáció

Kommunikáció

Azért ne feledjük el azt, hogy egy jó online marketinges sem érhet MINDENHEZ. Sokszor tehet profi javaslatokat valaminek az optimalizálására, azonban mindent nem tud ő sem megcsinálni: ezért kifejezetten fontos, hogy a megfelelő kommunikációt meg tudja oldani például a grafikussal, vagy szövegíróval.

Megállapodás kérdése, hogy mire kérünk fel egy online marketinges szakembert. Lehetséges, hogy ért a szöveg- és tartalomíráshoz, vagy tudja, honnan kell profin képeket gyűjteni, de ha mindez nem az ő feladata, akkor fontos, hogy a megfelelő összehangoltságot megteremtse.

Kicsit szerencsétlen lenne, ha például egy olyan képet készíttetnének el egy grafikussal, ami nem illik a tartalom mellé, nemde?

Analitika

Google Analytics

Nagyon fontos, hogy mindig próbáljuk meg a lehető legnagyobb szintű figyelemmel végig kísérni az analitikákat. Az offline marketinggel ellentétben az online marketingen belül erre általában megvannak a megfelelő eszközök.

Ilyen például a Google Analytics használata, amelynek a segítségével pontosan tudjuk mérni, hogy a weboldalunk, webáruházunk oldalaira mikor, honnan, milyen eszközről érkeztek a felhasználók.

Kapcsolatok építése

Minden egyes alkalommal érdemes szem előtt tartanunk azt a tényt, hogy az igazán hosszútávú sikerekhez megfelelő kapcsolatokra, és támogatókra van szükség.

Kifejezetten jó lehetőséget biztosít ilyen téren a vendégblogolás, melynek lényege, hogy egy tartalmas blogcikket írunk egy konkurens blogra, ami cserébe egy értékes linket helyez ki a weboldalunkra. Ezáltal nem csak az oldalunk keresőoptimalizáltsága javul majd, hanem a kapcsolataink száma is nőni fog.

Landing oldalak optimalizálása

Szinte mindegyik online marketinges tevékenység célja végső soron az, hogy valamilyen oldalon kössenek ki a felhasználók, ahol végül cselekedni fognak. Ebből adódóan, tudnunk kell profin megtervezni egy ilyen konstrukciót, amit nem feltétlenül annyira egyszerű feladat.

Ügyelnünk kell arra, hogy a fontosabb információk már a hajtás feletti részen is megjelenjenek. Elengedhetetlen, hogy megfelelő mennyiségű CTA legyen található az oldalunkon, és hogy szakmailag meggyőző, és pontos legyen minden leírás-tehát fontos a kooperatív együttműködés is a munka során.

Honlapok kezelése mint online marketinges

Természetesen ahhoz, hogy az oldalakat optimalizálni tudjuk tartalmi, vagy SEO szempontból, elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, hogy pontosan hogyan kell a meglevő oldalakat szerkeszteni, kezelni. A legtöbb oldal valamilyen CMS-t használ, érdemes ezeknek a jellemzőivel tisztában lennünk.

Nem várhatjuk el minden egyes ügyfelünktől, hogy egy részletes utasításlistát követve megtegyék a technikai lépéseket: sokkal egyszerűbb, és komplikációmentesebb, ha mi magunk vagyunk tisztában ennek a fortélyaival, mint online marketinges szakemberek.

Ebbe szintén beletartozik a megfelelő stílusok kialakítása, ehhez pedig a HTML, PHP, valamint CSS leíró nyelv alapvető ismeretére lehet majd szükségünk. Habár nem annyira bonyolult vagy nehéz ezeknek a használata, egy kisebb rutint igényelhet napi szinten, és azért nehezebb megtanulni profi szinten, mint az talán elsőre látszódik.

Mit érdemes megtanulnunk, hogy jó online marketinges szakember váljon belőlünk?

Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy pontosan mire lenne érdemes specializálódnunk. Talán nem tudjuk, hogy milyen irányban lenne érdemes elindulni. Melyik illik hozzánk jobban, melyikre van igazán nagy kereslet a piacon manapság?

Az igazság az, hogy szinte teljesen mindegy, hogy mivel szeretnénk foglalkozni, előbb-utóbb megtérül majd a befektetett munka. Ráadásul, amint gyakorlatot szerzünk az egyikben, a másikban is jó alapokkal fogunk indulni: tudjuk, hogyan kell reklámszövegeket írni, és így tovább.

Az online marketing egyik hatalmas előnye, hogy minimális költségkerettel el lehet benne indulni: egy kampány lebonyolításához, vagy magához a keresőoptimalizáláshoz nem kell nagy tőke, csupán ügyfeleket kell valahonnan szereznünk, no meg az ő igényeiknek megfelelnünk.

Hogyan tarthatjuk naprakészen a tudásunkat?

Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy miképpen tudnánk aktualizálni a jelenlegi ismereteinket. Ugyanis tisztában kell lennünk azzal a ténnyel, hogy az online marketing világa is nagyon gyorsan fejlődik: viszonylag gyorsan változnak például a design trendek, a Google keresőalgoritmusai is esnek keresztül különféle frissítéseken.

Érdemes tisztában lennünk a különféle mutatókkal, és statisztikákkal, melyek a legjellemzőbb online marketing eszközöket jellemzik. Olvassunk rendszeresen esettanulmányokat: egy idő után ezek lesznek azok, amik a legtöbbet adhatnak a megfelelő alaptudásunk mellé.

Honnan szerezhetünk képet a legújabb aktualitásokról? Nos, ez egy jó kérdés, és természetesen ez is a szakterületünktől függ. Ha SEO-val foglalkozunk, akkor érdemes lehet a Google szakembereinek a Twitter oldalát olvasni (John Mueller, Gary Illyes).

A véleményünk szerint mindig kiváló opció, ha nagy, online marketinggel foglalkozó cégek vagy szaktekintélyek blogját olvassuk. Ilyenek lehetnek például:

Mennyit kereshetünk mint online marketinges?

A válasz az, hogy szép összeget. A jó online marketinges szakemberekből hiány van: gondoljunk csak bele abba, hogy a legtöbb havidíjas keresőoptimalizálási szolgáltatás ára havi 50-90 ezer forint között mozog. Ez azt jelenti, hogy egy SEO szakember 10 kisebb weboldal menedzselésével megkereshet havi szinten 500-900 ezer forintot nettó összegben.

És ne felejtsük el, hogy ez egy szakemberre mindössze 10 weboldal. Hány olyan oldal van manapság, ahol a tulajdonosok elégedetlenek, és szükségük lenne ilyen téren segítségre?

Ez talán kicsit furának tűnhet elsőre. Hiszen, gondoljunk csak bele: mindössze 10 weboldal SEO menedzselése havonta. Nos, az igazság az, hogy maga a keresőoptimalizálás, ha ezt a területet nézzük, sokkal összetettebb feladat, mint elsőre hinnénk. Pontos stratégiát igényel, a vetélytársak figyelését, az analitikák mérését, és a többi.

Összegzés

Ez a cikk arra kíván rávilágítani, hogy mi magunk is láthassuk: egy külön szakmáról beszélünk, ami sokkal szerte ágazóbb lehet, mint elsőre talán hinnénk. Elsőre talán nem így gondolnánk, viszont jóval összetettebb lehet, és még a legjobb online marketing szakértők sem értenek kivétel nélkül mindenhez.

A cikk szerzője partnerünk, a Gremmedia.hu