Képek keresőoptimalizálása! Miért van jelentősége - Mire figyeljünk oda(1)

Képek keresőoptimalizálása és jelentősége! Mire figyeljünk oda?

Ön mit gondol? Van bármi jelentősége manapság a képek keresőoptimalizálása lehetőségnek? Hiszen, ha valamit beírunk a Google keresőjébe, akkor a legtöbbször a szöveges találatokra vagyunk kíváncsiak. Ha pizzát szeretnénk rendelni, akkor valami olyasmit fogunk beírni a keresőbe, hogy „pizza házhoz szállítás”, és a releváns oldalakat fogjuk nézni, ahol rendelhetünk.

Tehát, felmerül bennünk a kérdés: miért lehet nagyon kifizetődő foglalkozni a képek keresőoptimalizálása lehetőséggel?

Miért van jelentősége a képek keresőoptimalizálása kérdésnek?

Szeretnénk néhány pontban kifejteni, hogy miért annyira fontos annak meggondolása, hogy a képek keresőoptimalizálása megtörténik-e vagy sem. Illetve, ha igen, akkor milyen módon fogjuk ezt megtenni.

Hány százalékot tesznek ki a képkeresések?

Talán kissé meglepő lehet, de a 2019-as felmérések azt mutatták, hogy a teljes keresési mennyiség 12,4%-át képek adják. Tehát, ha nem optimalizáljuk a képeinket, a keresések 12,4%-ába jó eséllyel nem fogunk bekerülni.

Mit érhetünk el azzal, hogy ha a képek keresőoptimalizálása megtörténik?

Ami talán még érdekesebb, 2018 februárjában jött el a pillanat, mikor a Google úgy döntött, hogy a keresőjében egy adott képre rákeresve annak a képnek a weboldalára kerülünk kattintáskor, amelyik a képet is tartalmazza. Tehát, nem arról van szó, hogy megjelenik a keresőben valami, ami tetszik a felhasználóknak, szép, vagy kifejező-pont a mi oldalunkra fogja vinni őket, ha rákattintanak!

Ha az ide tartozó statisztikákat szeretnénk megemlíteni: a képkeresések 63%-a valamelyik képre való kattintással fog végződni: a kereső személy egy weboldalon fog kikötni.

Mit érhetünk el, ha igényes a képek keresőoptimalizálása?

Természetesen, vannak olyan technikai elemek, amikre érdemes lehet odafigyelnünk. Viszont mindegy, hogy hogyan csináljuk, vagy sem?

Egy adott bejegyzés alatt, vagy a weboldalunkon számos tartalom lehet, ami kapcsolódhat az adott keresési kifejezéshez, például ahhoz, hogy „webdesign trendek”, amennyiben ilyesmivel foglalkozunk. A képek keresőoptimalizálása révén-tehát, ha nem csupán „nagyjából” végezzük el-még azt is elérhetjük, hogy a megfelelő képünk kerüljön a találati listára. Az, amelyik a legjobb lenne számunkra.

Hogyan zajlik technikailag mindez?

Ahhoz, hogy a lehető legjobban tudjuk kivitelezni a képek keresőoptimalizálását, tudnunk kell, hogy pontosan milyen technikai részletekre figyeljünk oda. Ez az, ami eredményre fog vezetni, és ha végig megyünk ezen a pár ponton, akkor meg fogunk lepődni, hogy mennyi mindent tehetünk.

1. Használjunk helyettesítő szöveget, ez az egyik legfontosabb tényező a képek keresőoptimalizálása folyamatában

A Google-jelenleg, még nem képes a képeinket olyasmi formában értelmezni, mint mi magunk. Nem tudja eldönteni, hogy haragot, indulatot, vagy szeretetet fejeznek ki. Az egyik legfontosabb eleme lehet a képek keresőoptimalizálásának, hogy használjuk az úgynevezett alt címkét. Ezt technikailag a HTML kódunkban adhatjuk meg, viszont WordPress weboldalak esetén is megadhatjuk „helyettesítő szöveg”-ként. Ez a felhasználók számára annyiban lesz előnyös, hogy ha a kép nem található, akkor nem azt a jellegzetes, zavaró ikont fogják látni, hanem a helyettesítő szöveget. A Google pedig az ide írt szöveg alapján fogja tudni a képet értelmezni.

Érdemes-e mindegyik címkébe belerejteni a kulcsszót? A válasz: nem igazán. Annak a képnek lesz nagyobb esélye a keresési találatok közé keveredni, amelyiknek a helyettesítő szövege tartalmazza a kulcsszót. Ha mindegyikbe belerakjuk, akkor azt spamnek fogja venni a keresőmotor, és lehetséges, hogy rossz képet fog megjeleníteni, vagy talán egyiket sem.

WP helyettesítő szöveg

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy tartalmilag mikből álljon? Hiszen, sok ember csupán random szövegezéssel használ címkéket. A válasz az, hogy annak érdekében, hogy a Google jobban megértse a kép tartalmát, tartalmazza annak a bekezdésnek az összefoglalóját, amelyikhez tartozik a kép.

Moz szerint az 1-2 szavas címkéknél jobbak az igazán informatívak, például, ami egy mondattal írja le a megfelelő tartalmat.

Azt, hogy a teljes weboldalunk minden egyes képe rendelkezik-e ilyen címkével, a W3C Validator eszközzel tudjuk leellenőrizni. Ez azt is jelezni fogja, ha duplikáció fordulna elő.

2. Legyen a kép egyénileg készített

Sok esetben az gondolnánk, hogy a stock fotók, melyeket profi fotográfusok készítettek, jobban teljesítenek, mint a saját képek, amiket talán mi magunk készítettünk mobiltelefonnal.

A statisztikák szerint ez nem így van. Ennek az az oka, hogy ezek a képek sokkal inkább visszatükrözik egy cég egyediségét, és egy bejegyzésen szerepelve realisztikusabbnak tűnnek. Viszont, ha SEO szempontból nézzük a kérdést, akkor gondoljunk bele: nem fog a képkeresési találatoknál kiemelkedni a sorból a mi képtalálatunk, ha az egyedi?

Tehát, nem csupán a felhasználói élményről van szó. Hanem keresőoptimalizálásról is.

3. Ügyeljünk a jogtisztaságra

Bizony, vannak olyan cégek, akik dollármilliókat fizettek már ki azért, mert nem jogtiszta képeket használtak a munkájuk során. Nagyon sokszor találkozni azzal a weben, hogy valakik bármilyen képet hajlandók felhasználni, amihez csak hozzá férnek.

Az igazság az, hogy amennyiben nincsenek egyénileg készített fotóink, akkor is szinte minden lehetőségünk adott arra, hogy-ha nem is a leges-legjobb, de elfogadható minőségű képeket szerezzünk.

Amennyiben ingyen szeretnénk képet keresni, akkor a Pixabay teljesen megfelelhet számunkra. A legtöbb, főbb témakörben található minimum néhány olyan kép, ami jó minőségű, és a konkurenciánk nem használta még fel.

A másik lehetőség ingyenes képszerzésre, és sokszor működik, a Google keresője a megfelelő szűrési feltételekkel együtt használva. Az eszközök résznél az „újrafelhasználható” opciót kell választanunk. Ha a “mind” szóra keresünk rá (az elme megfelelője angolul), akkor látjuk majd, hogy a szűrőt használva is jó eredményeket kapunk.

Jogtiszta képkeresés

Amennyiben egyik megoldás sem vezet eredményre, vannak fizetős stock fotó oldalak is, ilyen például a Shutterstock. Pár euróért jó eséllyel találunk olyan képet, ami egy általános fogalomhoz szépen passzol, és nekünk erre lehet szükségünk.

4. Ne legyen a képünk más által is használt

Aki ismeri a duplikált tartalom fogalmát, az tisztában lehet azzal, hogy a Google nem szereti az olyan szöveges tartalmakat, amik feltűnő hasonlóságot mutatnak. Ez ugyanígy igaz a képekre is: mielőtt egy képet használni szeretnénk, győződjünk meg róla, hogy minimum a magyar konkurens oldalakon senki nem használja pontosan ugyanazt a stock fotót. A képkeresések 20%-ot tesznek ki, és a Google két teljesen ugyanolyan képet nem fog a keresési találatok között megjelentetni.

5. Használjunk megfelelő fájlnevet

A fájlnév megfelelő használata fontos lehet. Ez szintén technikai elem, mint a helyettesítő szöveg. Akár bejegyzésről van szó, akár termékről, akár logóról, mindig figyeljünk oda, hogy az adott kép neve értelmes, és leíró legyen, például kutya.jpg. Sok alkalommal az emberek random, generált neveket adnak a fájloknak, ez pedig hiba. Olyan is előfordul, hogy a CMS-ünk teszi meg ezt minden egyes képünkkel automatikusan.

Tehát, egy kirándulásról szóló bejegyzés kiemelt képének neve legyen kiradnulas.jpg, vagy pedig kiradnulas-2020-junius.jpg. Viszont, soha ne legyen img_003.jpg.

Megfelelő fájlnév használat - Képek keresőoptimalizálása és jelentősége! Mire figyeljünk oda?

Amennyiben ellenőrizni szeretnénk egy adott kép nevét, azt megtehetjük Chrome böngészőben az oldal forrását megtekintve, olyasmit fogunk látni, mint itt az ábrán.

6. Legyen megfelelő a kép elérési útja

Mikor elkezd valaki weboldalakat készíteni, lehetséges, hogy minden egyes fájlt ugyanabba a mappába fog tenni, mondjuk a termékeink mappába közvetlenül.

Ez nem csupán azért lehet problémás, mert az azonos nevű fájlok felülírhatják egymást, hanem mert nincs kategorizálás. A SEO-ban rangsorolási tényező az is, hogy milyen egy blog URL struktúrája, ha egy bejegyzés URL-je tartalmazza a kategória nevét is, akkor az jobb keresőoptimalizálási szempontból, tehát a /blog/adwords helyett jobb a /blog/online-marketing/adwords struktúra.

Hasonló módon van ez a képeknél is. Ha termékekről van szó, akkor legyenek ezek mappákba téve azok kategóriái szerint.

Megfelelő kép elérési út - Képek keresőoptimalizálása és jelentősége! Mire figyeljünk oda?

7. Ügyeljünk a képek tömörítésére

Ma már nem csupán a Google figyeli ezt, de még a Facebook is hátrébb sorolja a hírfolyamában azokat a weboldalakat, amelyek lassan töltenek be. A Google 2018-as állítása szerint azokat a weboldalakat, melyek 3 másodpercnél tovább töltenek be mobilon, a felhasználók több mint fele bezárja annak teljes megjelenése előtt.

Egy átlag weboldal teljes méretének 21%-át adják ki képek. És sok alkalommal előfordul, hogy az ügyfeleink nagyon nagy méretű, akár több MB méretű képeket küldenek számunkra.

Habár sokféle módon történhet a képek optimalizálása, minden esetben érdemes lehet legalább a compressJPEG eszközt használnunk az egész kapott állományra.

Képek tömörítése

8. Használjunk Lazy Loadingot

Másik megoldás a betöltési idő csökkentésére, ha Lazy Loadinget használunk. Megfigyelhető, hogy mikor mobilon megnyitjuk a Facebookot, és legörgetünk, akkor nem az eredeti képeket fogjuk látni, hanem azok helyét egy szürke háttérrel, vagy csupán az elmosódott verziót.

Ennek az az oka, hogy a weboldalakon a képek nagy méretű verziója nem tölt be egészen addig, amíg nem görgetünk le az adott részhez.

Lazy Loading - Képek keresőoptimalizálása és jelentősége! Mire figyeljünk oda?

9. Figyeljünk a mobil-optimalizáltságra

Nagyon sok esetben megfigyelhető, hogy mikor desktopról nézünk meg egy weboldalt, akkor a kép igényesen és esztétikusan jelenik meg azon. Ezzel nincs semmi gond, viszont gondoljunk bele: tényleg ugyanarra a nagy felbontású képre lenne szükségünk mobilon is?

Nagyon sok CMS lehetővé teszi, hogy egy adott képről több verziót is tároljunk, és mindig pontosan azt jelenítse meg alapból, ami az eszköz képernyőjéhez illik. Ha mobilról nyitjuk meg, akkor egy jóval kisebb felbontás is elegendő lesz.

10. Használjuk megfelelően az OG protokollt

Aki nem hallott volna még az úgynevezett Open Graph protokollról, annak azt érdemes tudnia róla, hogy ezzel tudjuk beállítani azt, hogy közösségi médiában, például Facebookon történő megosztáskor mi legyen a megjelenő kép, és a leírás. Ez praktikusan a bejegyzés meta címe, és kiemelt képe.

Az OG protokollt is feltétlenül állítsuk be, ez az og:image meta elem segítségével lehetséges. Ezen felül, nem csupán az URL-t lehet megadni, hanem a képszélességet, és képmagasságot is. Az og elemek létét úgy ellenőrizhetjük, hogy az oldal forrásánál az oldal tetején kikeressük.

OG protokoll használata megfelelően - Képek keresőoptimalizálása és jelentősége! Mire figyeljünk oda?

10+1. A képek keresőoptimalizálása részeként fontoljuk meg a Schema-k használatát

Sok esetben érdemes lehet megfontolnunk, hogy az úgynevezett Schema-jelölések használatát fontolóra vegyük.

Találkoztál már azzal a jelenséggel, mikor filmekre, könyvekre, receptekre kerestél rá, akkor felül, a találatokat megelőzve, vagy a találatok mellett képek jelentek meg? Ez az úgynevezett Schema jelölésekkel magyarázható.

Ez nem más, mint egy strukturált adatformátum, amit elhelyezhetünk a weboldalunkon, és a Google fontolóra fogja venni annak használatát. Tehát, lehetséges, hogy a mi receptünkről készült képet ilyen módon fogja megjeleníteni a kereső-amennyiben úgy dönt, hogy figyelembe veszi.

Ennek használatáról a schema.org oldalon lehet olvasni. Érdemes figyelnünk a pontos beállításra, mert ha rosszul van megcsinálva, azt spamnak tekinthetik majd a keresőmotorok.

Elegendő pusztán a képek keresőoptimalizálása résszel foglalkozni?

Most összeírtunk egy tipplistát arra vonatkozólag, hogy miként hajtható végre a képek keresőoptimalizálása Amit érdemes tudnunk, hogy ez önmagában véve még nem feltétlenül lesz elegendő: figyelni fogják, hogy mennyire releváns a bejegyzés tartalma, amihez a kép tartozik, figyelembe veszik majd a domain besorolásunkat is. Ez ugyanolyan, mint amikor azt mondjuk, hogy kormány kell ahhoz, hogy autót vezessünk, de a kerekek sem hiányozhatnak.

Tehát, tartsuk szem előtt: igazán jó eredményeket csak akkor fogunk elérni, ha aktívan foglalkozunk a keresőoptimalizálás minden elemével.

Összefoglalás

Amint láthatjuk, a képek keresőoptimalizálása azért többet takar annál, mint amit sokan hihetnek: adjunk neki egy alt címkét, és ennyi az egész. Igazán jól csinálni pedig nem is egyszerű, viszont, ha egyszer megtanuljuk, akkor garantált lesz a sikerélmény.

Ha segítségre van szüksége keressen minket elérhetőségeink egyikén!

A cikk szerzője partnerünk, a Gremmedia.hu